torsdag den 26. november 2015

En kiks er vel en kiks ?



Endnu en dejlig ferie i Danmark var ved at være slut og som altid skulle vi som det sidste i supermarked og købe alle de ting vi skulle have med tilbage til Grækenland, det er ikke så få ting endda, man som dansker kan savne i løbet af et år....sild, remulade, ost, (lugte-ost som mine børn kalder den) marcipan, nougat, lakrids, osv. osv., ja listen er uendelig men man lærer at begrænse sig med årene, især hvis man også har bestillings-lister med fra venner og bekendte (det havde jeg alle de første år jeg boede i Grækenland) der er ikke det, jeg ikke slæbt med fra Danmark, alt fra krystal glas, lego-klodser til osteskærer....

Vi havde været på en dejlig udflugt hele familien i en mini bus min far havde lejet til netop dette formål, på vej hjem igen stoppede vi ved et stort supermarked så vi kunne få overstået de før nævnte indkøb, min mand og min søn ( 3 år på daværende tidspunkt) gik i med raske skridt ned af midter-gangen og stoppede ved hylderne med nødder rosiner osv. vi havde talt om at det med at tage smagsprøver ikke var en god ide i et dansk supermarked ,(det sidste jeg sagde inden vi skiltes var: spis ikke noget, ok! )  i Grækenland er der ingen der hæver et øjenbryn fordi at man smager på noget der sælges i løs vægt, på marked ved olivenstandene uddeles der sågar brød så olivene glider lidt lettere ned og det er virkelig ta-selv, dette ses på alle stenene der ligger rundt omkring standene.....

Min datter (8 år) og jeg fulgte vores indkøbs lister og snart var vi færdige, så kiggede vi ned af div. gange for at finde `` drengene`´ så vi kunne komme afsted, min datter fik øje på dem og løb dem i møde, jeg kunne se som jeg nærmede mig at de begge to gumlede på noget, min søn så u-tilfreds  ud og kiggede hele tiden på noget han havde i hånden imens han gumlede, min mand tyggede også med et underligt udtryk i øjnene, jeg så på min datter hun så sur ud, og da jeg var nået helt op til min familie, råbte min datter: mor jeg må ikke smage kiksne, far siger at nu er de gået forbi, kan vi to ikke gå derhen? ok, modstridene fik vi drengen til at vise os vej til kiksne.....det så godt ud 4 store glasrør med farvede kiks i sjove former, min datter fløj hen og skulle til at tage en rød kiks ud af røret...da jeg gik om på den anden side var der en masse fotos af glade og kiks-spisende hunde og på skiltet stod der hundekiks i løs vægt..........og indholdet skal jeg ikke komme nærmere ind på.

Min mand og min søn løb ud af supermarked og vi kunne se dem spytte og spytte og skylle mund i vores 
medbragte vand.....

Der skete ikke noget med hverken mand eller søn selvom kiksne ikke er beregnet til mennesker, vi havde dog en herlig køretur hjem vi grinede og grinede og jeg kan endnu se deres ansigter for mig dade fandt ud af hvad det var de spiste    

Ingen kommentarer:

Send en kommentar