fredag den 4. marts 2016

Smil

Et smil kan sige: velkommen
Et smil kan sige: rart at møde dig
Et smil kan sige: undskyld må jeg komme forbi
Et smil kan sige:du må godt sidde her
Et smil kan sige: her ta det jeg rækker dig
Et smil kan sige:jeg er enig med dig
et smil kan sige: jeg forstår......
Nogle af alle disse positive udsagn kan et smil udtrykke.


Da jeg var barn havde vi røde hjerteformede klistermærker(ved ikke hvem der lancerede dem) hvorpå der stod <<SMIL TIL VERDEN OG VERDEN SMILER IGEN>> virkelig et optimistisk forhåbningsfuldt udsagn, for hvem vil ikke gerne leve i en verden der smiler igen.........

Jeg ved ikke om vi danskere har tradition for at smile specielt meget, men jeg tror det, sammenlignet med mere sydlige lande og selv vores tætteste nabolande...kommer vi danskere ind på en førsteplads....

Her i mit nr. 2  hjemland, Grækenland er der ikke stor tradition for at smile, det var noget af det jeg ret hurtigt lagde mærke til, bla fordi jeg ofte smilede uden at blive smilet tilbage til(især kvinderne havde lige mundvige) virkelig en dum følelse !!!! Jeg mødte mange nye mennesker hele tiden og som noget helt naturligt var jeg smilende og imødekommende, det er man vel også ekstra meget når man ikke kan tale sproget i det land man er flyttet til, af og til fik jeg god respons på mit smil men lige så tit,
 var det som at få en kold spand vand i hovedet....

En ny bekendt hævdede en dag over en hyggelig kop kaffe, at danske kvinder var meget udfordrende, jeg var ved at kløjes i min kaffe......hvor kom den fra??? Jo hun havde jo været i Danmark og alle damer i hele Danmark havde smilet til hendes mand, når de kørte i bus, når de vekslede penge i banken, når de gik ud og spiste og ikke mindst på hotellet..alle smilede og smilede, så om jeg ville ville forklarer det om alle mine lands"kvinder", hmmm ikke spor pussigt efter som hendes mand er en smilende og meget imødekommende person, hvorimod hun aldrig smiler, er lukket og ser sur ud...det kunne jeg jo ikke så godt sige til hende..så jeg sagde bare :i Danmark smiler vi, sådanne er det, og at det intet havde med noget andet at gøre, ingen forsøgte stjæle hendes mand.......

Senere da jeg havde boet her i nogle år, og havde fået børn, talte jeg af og til med en skolelære der arbejdede på skolen hvor min datter gik, han havde noget fremmet over sig selvom han var herfra, men han havde boet mange år i tyskland, fortalte han senere, en dag sagde han til mig : jeg var sikker på at du var udlænding...for du smiler altid i modsætning til kvinderne her, men du skal bare vide at du nemt kan blive betragtet som lidt underdanig, udfordrende eller bare lalleglad...det var hans erfaring og han ville advarer mig, denne besked rystede mig lidt, men det var også en forklaring på den respons jeg tit havde fået af sure(troede jeg) kvinder, så nemt var det at blive misforstået og misforstå, at blive mistolket og mistolke....jeg forsøgt længe at ændre mine smile vaner lidt og det gik da noglelunde meeeen man er vel dansker og visse ting er ligesom det man står for....det svarer til at man siger til en græker at han ikke må fægte med arme og hænder når han taler, og  at han skal stå lige op og ned og tale, nej vel ikke en mulighed.

Kropsprog er en del af ens nationalitet måske endda ned arvet, hvem ved, sådanne er det også med det danske smil,

Så altså smil til verden og sk.. på om den smiler igen..................

4 kommentarer: